Sunday 18 March 2012

belajar?malasnyee...patut ke?

 Orang kate SPM exam paling susah dalam hidup kite..btol ke?
:peningBley percaya x statement tu? Ermm…bg aku..mungkin ya dan mungkin jugak tidak,,kan? Ya apabila korang sume nie tak minat nak belajar or malas nak ulangkaji,,while tidak kalau korang rajinkan diri and ikhlaskan diri untuk tuntut ilmu..study smart..insyaAllah bley punye!
Mungkin akan timbul persoalan,

Aku tak pandai..kau tak pe. Budak pandai..sekolah bagus...
Tak bley laa fikir camni..bukan ke Allah itu Maha Adil..Dia jadikan kita semua serba serbi indah dan sama rata..setiap dari kita ade kelebihan dan kekurangan masing-masing..dari segi kebijaksanaan plak..aku rase setiap orang tu same je..yang membezakan kita ialah apabila seseorang tu tuntut ilmu..kita kena berusaha ..of course tak de pape yang datang bergolek macam bola..even bola nak bergolek pon perlukan daya..haha..dah masuk fizik plak dah..
 :rokok
Alaa..tak minat la belajar nie..bosan..
Kalau ikut jiwa remaja kadang-kadang rase jugak nak termuntah hijau duk buat latihan kimia or study biology..tapi kita memang dituntut menuntut ilmu kan? Terutamanya bagi muslim..dah jadi fardu ain,,lagipun semakin banyak kita belajar semakin banyak yang kita tak tahu..sesungguhnya ilmu nie terlalu luas..sebagai khalifah di muka bumi kita kena laa semangat sikit tuntut ilmu,,sebarkan jugak pada kawan-kawan.. tak bley kedekut tau..

Kenapa kita belajar..?:baca
Sudah semestinya untuk majukan diri sendiri kan? Dalam dunia sekarang..setiap hari ada perbaharuan dari pelbagai segi..teknologi,,ilmu..macam-macam laa..jadi kalu xnak tertinggal mestilah kena tuntut ilmu..dapat pengetahuan baru..seronok..yang penting cuba tanam minat pada bidang yang kita pelajari..minat boleh dipupuk..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...