Sunday 26 February 2012

hormat menghormati kan satu keperluan?


Assalamualaikum semua!!!
                                                   
So..ika nak tulis tentang ‘sikap menghormati orang lain’ hari nie..camne tercetusnya idea nak buat sal entri nie? Hmmm…sebenarnye..ika selalu terjumpe post-post di Fb mengenai macam-macam hal yang nak diluahkan oleh kawan-kawan laa..tapi ika tertarik dengan satu post nie oleh ….*dirahsiakan identitinye..hehe..dalam post tu..si dia nie keluarkan kata-kata yang agak tak menarik dibaca laa..post tu plak dikutuknya tentang bahasa salah sebuah negeri di tanah air kita yang makmur lagi damai nie…

Jadi ika rase macam tak wajar laa dia post cmtu..sebab melibatkan sensitiviti banyak pihak..yang lebih ika kesalkan rupa-rupanya si dia nie adalah seorang dewasa yang mestilah dapat berfikir dengan rasional..itu pon lepas ika buat operasi stalk Fb si dia ala-ala Conan Edogawa!!haha..
Jadi bila ika fikir balik ika jadi hairan kenapa si dia nie post camtu ye?sedangkan bagi seorang dewasa pasti dah kenal erti menghormati orang lain..kan?kan? malah ika yang baru sahaja menamatkan persekolahan pon boleh rase terkilan bila terbaca post dia..

Bagi ika sikap menghormati adalah elemen yang sangat penting dalam hidup kita malah dalam sesebuah organisasi serta dalam menjamin kedaulatan Negara kita..mungkin  ika yang baru berusia 17 belum cukup matang dalam menilai serta memahami hidup nie..masih hijau kata orang..hehe..tapi ika nak luahkan pendapat ika sahaja..

Bagi pendapat ika,,mereka yang dewasa haruslah tunjukkan contoh dan jadi suri teladan kepada mereka yang lebih muda bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya! Ewah-ewah..dah macam menulis karangan untuk SPM je lagaknye ika nie..rindu pulak nak aplikasikan tunjuk ajar cg tersayang sewaktu di sekolah dulu..

Kalau kami yang remaja nie didedahkan dengan contoh-contoh tak berapa membina dari orang dewasa tentulah kami akan terikut-ikut walaupun kami rase itu sesuatu yang salah..tapi kalu dah terbiasa lama-lama jadi tabiat jugak kan?sape setuju angkat tangan?!!! Jadi ika cuma harap sangat kita semua sama-sama amalkan sikap hormat menghormati antara satu sama lain..tak susah pon sebenarnya..bukan kena bayar tol pon!..
Kalau kita rasa tak suka pada sesuatu, tak perlulah kita sampai kutuk-kutuk orang lain..ok? simpan aje dalam hati..xpon campak jauh-jauh dalam longkang!hehe..kita kena nilai diri jugak..bukan semua yang kita tak suka tu jahat, tak elok dan sebagainya..mungkin jugak ape yang kita suka tu tak semestinya baik, bagus dan mendatangkan manfaat kan? “Boleh jadi sesuatu yang kamu sukai itu tidak baik bagi kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu tidak sukai itu baik bagi kamu..”

Okeylah..dah panjang laa plak ika berleter..hehe..inagatkan nak buat ringkas je tadi..panjang pulak entri kali nie..jadi ika harap kita dapat sematkan nilai hormat menghormati antara satu sama lain dalam diri kita dan jadikan amalan..bukanlah niat ika nak berlgak pandai tapi dah jadi satu kewajipan kita saling ingat mengingati kan? Dah tersurat jelas dalam al-Quran, surah al-Asr..”demi masa..sungguh manusia berada dalam kerugian..kecuali orang-orang yang beriman dan mngerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran” akhir kata..ika harap korang doakan ika dapat straight A’s dalam peperiksaan SPM 2011..^^


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...